Alfa Romeo 159 2,0 Jtdm – nestárnoucí krasavice

Aleš Zich

Aleš Zich

Odchod před vánoci

Krátce před vánoci se na mě obrátil jeden z mých klientů, že se mu do automobilového nebe definitivně odporoučel stařičký Passat B5 1,9tdi. A tak jsme hledali náhradu na příměstské dojíždění a občasné delší výlety.

Třeba Ford Focus?

Původní zadání znělo: „něco kolem cca 100-150tis.Kč, co nejvíce spolehlivé a aspoň trochu zábavné“. To je celkem komplikované zadání, nicméně řešitelné to je. Jako vhodnou možnost jsem navrhl Ford Focus druhé generace po faceliftu. Za danou cenu se dá najít pěkný kus, má kvalitní podvozek a je obvykle velmi spolehlivý.

Srdce vítězí, kráska přijíždí 🙂

Jenže u klienta zapracovalo „srdce“ a poslal mi odkaz na velmi pěknou Alfu Romeo 159 v ceně lehce přes 100tis.Kč. Jestli prý by to mohlo stát za úvahu 🙂 A tak jsme uvažovali a „vážili“ ze všech stran, protože tohle je zrovna model, který nemá úplně nejlepší pověst z hlediska spolehlivosti a servisních nákladů. Jednalo se však o „optimální“ verzi s motorem 2,0 Jtdm 125kW s manuální převodovkou z roku 2010. Český původ, ověřený nájezd mírně přes 200tis.km, servisní knížka nebyla.

Samozřejmě jsme se na ní jeli nakonec podívat..

Nejdříve jsem byl mírně nedůvěřivý a některé věci mi na autě zpočátku trochu vadily. Už jsem 159ku delší čas neřídil a tak jsem zapomněl, jak zprvu působí těžkopádně. Taky brzdy byly takové „línější“. Jenže po pár ujetých kilometrech jako bych se s ní najednou skamarádil a najednou mě začala bavit. Je pravda, že nám nakonec Alfa předvedla perfektní, uhlazenou jízdu, bez rušivých zvuků či klepání apod. (No dobře, na malých nerovnostech při malé rychlosti sem tam něco vrzlo a lehce kleplo, ale která starší „kára“ si v zimě, když moc nejezdí, trochu nezavrzá..). Brzdy se nakonec také celkem rozumně rozbrzdily.

Co jsem našel pod autem?

Nějakou tu korozi funkčních částí, což je u Italských aut (zdaleka nejen u nich) naprosto běžné, ale nic zásadního. Na jedné straně byl vzadu antikorozně ošetřen roh prahu, u druhého to bude potřeba udělat. Za jízdy jsem zaznamenal velmi mírné vychýlení ze směru jízdy při plném tahu a intenzivním brzdění. Za to mohly zadní silentbloky spodních ramen, které mají už to nejlepší za sebou. Bude potřeba počítat s jejich brzkou výměnou. To je ale zespodu vše..

Motor 1A

Bez zásadních úniků oleje, studený i teplý start perfektní, zvuk také. Bude to chtít udělat rozvody. Máme sice info, že byly dělány, ale někdy kolem 140tis.km cca před 6ti lety. Je tedy rozumné je v dohledné době udělat raději nové. Olej podle kapkové zkoušky zánovní.

Další, ale přijatelné nedostatky:

Nefunkční tlačítko ovládání palubního PC na páčce blinkrů, díky čemuž se nám mimo jiné nepodařilo seřídit palubní hodiny. Drobnost, se kterou se dá žít nebo zainvestovat do výměny páčky. Zpočátku nám nereagovalo tlačítko přepínání vzduchu ventilace na nohy. Objevili jsme „fígl“, kde se ho dotknout, aby fungovalo 🙂 Připadá mi přijatelné, že člověk starším italským či franzouzským autům tohle může prominout.. Někdy mi to na nich připadá i celkem zábavné.

Povedlo se..

Alfa Romeo 159 tedy nemusí být ani při stáří 13 let a s nájezdem přes 200tis.km zásadní průšvih. A je to pořád krasavice – posuďte sami 🙂

     

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Objednávka služeb

Videoprůvodce koupí ojetiny