Olej, filtry, rozvody, DPF filtr…

Aleš Zich

Aleš Zich

… neboli servis vozu Ford Mondeo IV 2,0Tdci 103kW z roku 2009.

V posledních dvou letech jsem začal po dlouhé pauze občas realizovat i servis aut. Setkávám se díky tomu i s auty, která se mnou klienti kupovali už před mnoha lety. A najeli na nich často spoooustu kilometrů.

Teď zrovna výše uvedené Mondeo 2,0Tdci.

Najeto má aktuálně 310.000km.

Klient ho se mnou kupoval v roce 2013, s nájezdem necelých 150.000km. Za 9 let s ním najel dalších 160.000km. A to jen s běžnou údržbou a drobnějšími opravami!

Výčet základních oprav:

Za dobu užívání auta nechával majitel opravit vyjma běžných spotřebních věcí, jako jsou brzdy, pneumatiky apod.:

  • ve 160tis.km výměna rozvodů motoru a zadních tlumičů pérování
  • někdy v průběhu užívání výměna chladiče klimatizace pro netěsnost
  • při nájezdu cca 280tis.km výměna startéru

To je v podstatě vše, co bylo kromě běžné údržby na tomto Fordu Mondeo 2,0Tdci 103kW během 310.000km vyměnit.

Za mě velmi slušná bilance.

Podobná auta potvrzují to, co jsem klientům říkal, když je se mnou vybírali. Ford Mondeo z let 2008-2014 s motorem 2,0Tdci je optimální volba z hlediska dlouhodobé spolehlivosti a rozumné servisovatelnosti.

Jak na tom Mondeo s 310tis.km aktuálně je?

Velice dobře.. Podvozek včetně původních předních tlumičů stále funguje bezvadně, spojka je původní a v pořádku, motor jede i zní zdravě s původními vstřikovači, turbem i EGR ventilem.

Co jsem nyní měnil?

  • sadu rozvodů (po ujetí cca 150tis.km už vodní pumpa propouštěla a lehce hučely kladky)
  • nové gufero vačkové hřídele
  • jednu vodicí kladku drážkového řemene pohonu příslušenství

 

Ještě jsem rozsvítil pár žárovek a hurá na emise a STK.

Jenže, vyhodili mě z emisí.. 🙁

…na vysokou kouřivost. DPF filtr už to měl tedy za sebou. Zajímavostí je, že se neucpával a řídicí jednotka motoru ani diagnostika nehlásila žádnou chybu. Zřejmě byl filtr nějak poškozený uvnitř, nezkoušeli jsme ho tedy ani nechat čistit.

Co s tím?

Nový DPF, originál, druhovýrobu nebo jiný použitý?

Druhovýrobní DPF filtry se dají koupit za cenu cca 5-12tis.Kč. Mají použitý jiný materiál uvnitř filtru než originální. Před těmi mě varovali kolegové z jiných servisů i technici na stanici měření emisí. Často se prý stává, že i nově namontovaný filtr nefunguje správně a musí se měnit na záruku. Což se pak prodražuje na práci a celkovém čase řešení situace (opakovaná výměna filtru, jeho reklamace/výměna, opakovaná cesta na měření emisí). Velkou otázkou je také dlouhodobější životnost takového filtru. To jsme tedy zavrhli. DPF filtr srovnatelné kvality jako originál vychází zhruba na 20tis.Kč. Do toho už se zase majiteli vozu úplně nechtělo.

Takže použitý originál DPF z vrakáče..

Zvolili jsme tedy nákup použitého originálního DPF na vrakovišti, cena se obvykle pohybuje cca kolem 5tis.Kč. Dali nám i záruku na funkčnost s možnou výměnou do 30 dní za jiný. Fair enough. Tahle cesta je samozřejmě také určitý risk..

Tentokrát se vyplatil.

Po montáži použitého filtru auto na emisích normálně prošlo. Musím říct, že jsem si dost oddechl. Opakovaně měnit se mi DPFko moc nechtělo.. 😮 I když na Mondeu to zrovna celkem jde, DPF filtr je zde dobře přístupný. Až na to, že šrouby po těch letech musíte odřezat nebo utrhnout, což bylo na filtru z vrakáče to samé. Odvrtání pak byl takový „malý autoopravářský oříšek“, který jsem předem nepředpokládal. Nakonec jsem to po několika zlomených vrtácích a velkém vyvztekání se svěřil profesionálnímu kovoobráběči..

A tak může Mondeo zase jezdit..

Zkontrolované, odservisované, s novou TK hurá na cesty. Věřím, že tenhle auťák najezdí ještě pěknou řádku dalších km.

A co vy?

Potřebujete vyměnit olej, filtry, rozvody motoru, brzdy, udělat diagnostiku? Dejte vědět, určitě se domluvíme 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Objednávka služeb

Videoprůvodce koupí ojetiny