Volkswagen Passat B8/8.5, Škoda Octavia 3 nebo IV, které vybrat?

Aleš Zich

Aleš Zich

Moderní technika vs. ověřená klasika

Aneb kdy se vyplatí moderní Evo motory a kdy raději sáhnout po osvědčené klasice.

V posledním roce až dvou (2024/25) řeším s klienty často velmi podobné dilema. Auta z koncernu VW, diesel, kombi, slušná výbava, rozumný nájezd. Na trhu už jsou dostupné v zajímavé šíři 3–5 leté ojetiny s novějšími motory 2,0TDI evo. Ty se montují např. do Škody Octavie IV, která začíná být na trhu s ojetinami velmi častá. Nebo třeba i do modernizovaného Volkswagenu Passat B8.5.

A tak se ptáte:

„Mám jít do novějšího auta, nebo raději zůstat u osvědčené techniky?“

Věčné dilema Octavia vs Passat pokračuje – jen s větším rozdílem uvnitř..

Rozhodování dnes rozhodně není jen o velikosti nebo designu. Oba modely už měly více generací, ale u aktuálních ojetin ze zmíněných let jde o jinou otázku:

chcete jednodušší a ověřenou techniku, nebo moderní vůz s pokročilým, ale složitějším motorem i elektronikou?

Z mojí praxe:

klient mi poslal k předběžnému posouzení několik kandidátů. Mezi nimi Škoda Octavia IV 2,0TDI z roku 2021 a VW Passat 2,0TDI z téhož roku, ale ještě s klasickým EA288. V takových případech je právě rozhodnutí, kterým směrem se vydat, zejména o rozdílech v jejich konstrukci. Z toho přímo vyplývá jejich předpokládaná spolehlivost a servisní náročnost = náklady za údržbu a servis.

Zvolili jsme:

VW Passat 2,0Tdi do roku výroby 2020 = se starší „osvědčenou“ generací motorů 2,0Tdi.

Důvod:

Důraz na co nejvyšší spolehlivost, servisní náklady a pravděpodobnost dosažení vysokého nájezdu.

Co je jinak u 2,0TDI evo motorů

Motory 2,0TDI evo (EA288 evo) přišly kolem roku 2020 jako odpověď na emisní normu Euro 6d.

Hlavní odlišnosti proti předchozí generaci:

  • dvě větve chladícího okruhu s aktivními ventily

  • dvoustupňové vstřikování AdBlue

  • nové EGR ventily a čidla

  • složitější řízení spalování a emisí

Jednoduše řešeno:

Znamená to více věcí, co mohou selhat.

Řízení chlazení nebo systém AdBlue je dnes jedna z častých příčin poruch a dražších oprav. Na druhou stranu se musí uznat, že evo motory mají svižnější nástup krouticího momentu, tišší projev a nízkou spotřebu. U aut s nájezdem do cca 150–180 tis. km to zatím v praxi vypadá, že jsou celkem spolehlivé.

Octavia IV: moderní, ale složitější

U Octavie IV máte kromě evo motoru i složitější elektronickou architekturu. Například konektivita, digitální budíky, různá čidla a systémy více komunikují přes síť. Na palubě je příjemnější komfort, více ticha, adaptivní prvky, ale i větší zásah softwaru do každé funkce.

Zlobivá elektronika.

Z počátku produkce Octavie IV se hodně mluvilo o potížích s elektronikou a SW. Zdá se, že hodně z těchto problémů se podařilo vyřešit v rámci záruky, takže otravné časté ježdění do servisu si „užili“ první majitelé. Podle informací z „terénu“ to vypadá, že u ojetin už to tak „horké“ není.

Dražší opravy:

Tendence k těmto poruchám zde reálně je a pokud začne zlobit nějaké čidlo, řízení chlazení nebo vadná řídicí jednotka, může výsledná oprava jít do mnoha desetitisíců.

Passat B8.5: jemný facelift, technicky ověřený

Passat po faceliftu (označovaný někdy jako B8.5) se vyráběl cca od 2020. Navenek jen lehce upravený design a palubní systém, ale pod kapotou zůstal ještě u některých verzí klasický EA288, který se už odladil v předchozích letech.

Tady je tedy potřeba vždy ověřovat verzi motoru použitou v daném kusu.

Jen rokem výroby a např. výkonem se zde řídit nedá. Např. 110 kW výkon u 2.0Tdi najdeme u „staré“ i „nové“ verze. 140 kW je u 2,0Tdi vždy „starší“ verze motoru EA288, 147 kW naopak už jedna z novějších verzí EVO.

Obecně řečeno – motory cca do roku výroby 2020 – větší sázka na jistotu:

„Starší“ motor EA288 (orientačně cca do roku výroby 2020, ale záleží na modelu vozu), když je dobře udržovaný, obvykle bez problémů najede i 300+ tis. km. I Passat jako celek se mi v praxi jeví stabilnější než Octavia IV. U klientů s těmito vozy zřídka řešíme složitější poruchy. Elektronika se většinou chová předvídatelně.

Auta jsou čím dál složitější.

Celkově je to ale čím dál tím větší „alchymie“ a kombinace mnoha různých možností.

Ještě, že dnes máme na pomoc i tu „AI“… :-o)

Co bych doporučil?

Je to o prioritách..

Pokud hledáte:

  • co nejmodernější vůz, s novou generací palubní sítě, čistějším provozem, komfortem a jste připraveni na dražší servis, jděte do Octavie IV s evo motorem nebo do Passatu B8.5 z let 2021 a výš.

  • ověřenou klasiku, která má větší pravděpodobnost nižších provozních nákladů, jasnější servis a delší životnost, volte Volkswagen Passat B8/8.5 s motorem EA288. Nebo Škodu Octavii 3.

Moje shrnutí:

U auta s dieselovým motorem, které chcete provozovat dlouho a za rozumný peníz, dává v tuto chvíli větší smysl „starší“ kus s dostatečně ověřenou použitou technikou.

Chcete pomoci s výběrem nebo prověřením ojetiny?

Napište mi. Vybíral a prověřoval jsem už za 30 let praxe stovky Passatů i Octavií, rád pomůžu i Vám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nezávazná objednávka služeb

Videoprůvodce koupí ojetiny