Moderní technika vs. ověřená klasika
Aneb kdy se vyplatí moderní Evo motory a kdy raději sáhnout po osvědčené klasice.

V posledním roce až dvou (2024/25) řeším s klienty často velmi podobné dilema. Auta z koncernu VW, diesel, kombi, slušná výbava, rozumný nájezd. Na trhu už jsou dostupné v zajímavé šíři 3–5 leté ojetiny s novějšími motory 2,0TDI evo. Ty se montují např. do Škody Octavie IV, která začíná být na trhu s ojetinami velmi častá. Nebo třeba i do modernizovaného Volkswagenu Passat B8.5.
A tak se ptáte:
„Mám jít do novějšího auta, nebo raději zůstat u osvědčené techniky?“
Věčné dilema Octavia vs Passat pokračuje – jen s větším rozdílem uvnitř..


Rozhodování dnes rozhodně není jen o velikosti nebo designu. Oba modely už měly více generací, ale u aktuálních ojetin ze zmíněných let jde o jinou otázku:
chcete jednodušší a ověřenou techniku, nebo moderní vůz s pokročilým, ale složitějším motorem i elektronikou?
Z mojí praxe:
klient mi poslal k předběžnému posouzení několik kandidátů. Mezi nimi Škoda Octavia IV 2,0TDI z roku 2021 a VW Passat 2,0TDI z téhož roku, ale ještě s klasickým EA288. V takových případech je právě rozhodnutí, kterým směrem se vydat, zejména o rozdílech v jejich konstrukci. Z toho přímo vyplývá jejich předpokládaná spolehlivost a servisní náročnost = náklady za údržbu a servis.
Zvolili jsme:
VW Passat 2,0Tdi do roku výroby 2020 = se starší „osvědčenou“ generací motorů 2,0Tdi.


Důvod:
Důraz na co nejvyšší spolehlivost, servisní náklady a pravděpodobnost dosažení vysokého nájezdu.
Co je jinak u 2,0TDI evo motorů
Motory 2,0TDI evo (EA288 evo) přišly kolem roku 2020 jako odpověď na emisní normu Euro 6d.
Hlavní odlišnosti proti předchozí generaci:
-
dvě větve chladícího okruhu s aktivními ventily
-
dvoustupňové vstřikování AdBlue
-
nové EGR ventily a čidla
-
složitější řízení spalování a emisí
Jednoduše řešeno:
Znamená to více věcí, co mohou selhat.
Řízení chlazení nebo systém AdBlue je dnes jedna z častých příčin poruch a dražších oprav. Na druhou stranu se musí uznat, že evo motory mají svižnější nástup krouticího momentu, tišší projev a nízkou spotřebu. U aut s nájezdem do cca 150–180 tis. km to zatím v praxi vypadá, že jsou celkem spolehlivé.
Octavia IV: moderní, ale složitější

U Octavie IV máte kromě evo motoru i složitější elektronickou architekturu. Například konektivita, digitální budíky, různá čidla a systémy více komunikují přes síť. Na palubě je příjemnější komfort, více ticha, adaptivní prvky, ale i větší zásah softwaru do každé funkce.
Zlobivá elektronika.

Z počátku produkce Octavie IV se hodně mluvilo o potížích s elektronikou a SW. Zdá se, že hodně z těchto problémů se podařilo vyřešit v rámci záruky, takže otravné časté ježdění do servisu si „užili“ první majitelé. Podle informací z „terénu“ to vypadá, že u ojetin už to tak „horké“ není.
Dražší opravy:
Tendence k těmto poruchám zde reálně je a pokud začne zlobit nějaké čidlo, řízení chlazení nebo vadná řídicí jednotka, může výsledná oprava jít do mnoha desetitisíců.
Passat B8.5: jemný facelift, technicky ověřený
Passat po faceliftu (označovaný někdy jako B8.5) se vyráběl cca od 2020. Navenek jen lehce upravený design a palubní systém, ale pod kapotou zůstal ještě u některých verzí klasický EA288, který se už odladil v předchozích letech.
Tady je tedy potřeba vždy ověřovat verzi motoru použitou v daném kusu.
Jen rokem výroby a např. výkonem se zde řídit nedá. Např. 110 kW výkon u 2.0Tdi najdeme u „staré“ i „nové“ verze. 140 kW je u 2,0Tdi vždy „starší“ verze motoru EA288, 147 kW naopak už jedna z novějších verzí EVO.
Obecně řečeno – motory cca do roku výroby 2020 – větší sázka na jistotu:

„Starší“ motor EA288 (orientačně cca do roku výroby 2020, ale záleží na modelu vozu), když je dobře udržovaný, obvykle bez problémů najede i 300+ tis. km. I Passat jako celek se mi v praxi jeví stabilnější než Octavia IV. U klientů s těmito vozy zřídka řešíme složitější poruchy. Elektronika se většinou chová předvídatelně.
Auta jsou čím dál složitější.
Celkově je to ale čím dál tím větší „alchymie“ a kombinace mnoha různých možností.
Ještě, že dnes máme na pomoc i tu „AI“… :-o)
Co bych doporučil?
Je to o prioritách..
Pokud hledáte:
-
co nejmodernější vůz, s novou generací palubní sítě, čistějším provozem, komfortem a jste připraveni na dražší servis, jděte do Octavie IV s evo motorem nebo do Passatu B8.5 z let 2021 a výš.
-
ověřenou klasiku, která má větší pravděpodobnost nižších provozních nákladů, jasnější servis a delší životnost, volte Volkswagen Passat B8/8.5 s motorem EA288. Nebo Škodu Octavii 3.
Moje shrnutí:
U auta s dieselovým motorem, které chcete provozovat dlouho a za rozumný peníz, dává v tuto chvíli větší smysl „starší“ kus s dostatečně ověřenou použitou technikou.
Chcete pomoci s výběrem nebo prověřením ojetiny?
Napište mi. Vybíral a prověřoval jsem už za 30 let praxe stovky Passatů i Octavií, rád pomůžu i Vám.