Śkoda Fabia 3 1,4Tdi 77kW, prověřeno mnou i časem.

Aleš Zich

Aleš Zich

Trochu „bazarnického“ humoru neuškodí..

Fóbie v ropě, v kombajnu, na hlínách a skoro plnym lese včetně loketky a vytápěnejch křesel..? No týýý voe… 🙂 To je snad sen. Už jen „metla“ a nějakej ten tuning chybí. Třeba to ještě pude čipnout, ať to lítá jak utržený.. Jo, jo, takhle nějak by se o tomhle autě taky dalo mluvit. 🙂

Ale teď už vážněji..

Prověřil jsem obyčejné auto, v obyčejné modré barvě a přesto je tahle Fabia III 1,4Tdi podle mne zajímavý kousek.  Auto je z roku 2018, nebylo bourané, je po prvním firemním majiteli a má najeto 140tis.km. S pravidelnou doloženou údržbou. K autu jsou dvoje (použitelná) kola. Tahle Fabia je i pěkně vybavená, má digitální klimatizaci, maxidot , bezklíčkové startování tlačítkem, přední i zadní parkovací senzory, všechna okna v elektrice, vyhřívaná sedadla. Za necelého “čtvrt mega” by to šlo. Těšili jsme se na ní.

Trochu historie, aneb když se řekne Fabia.

Škoda Fabia všech generací je obecně v ČR velkou klasikou, skoro až legendou. Za mě právem. Obvykle velmi spolehlivá, suverénně skoro nejlevněji udržovatelná napříč jinými modely na trhu. I starší kusy málokdy reznou, což se cení, atd, atd. Některé verze mají samozřejmě své vrtochy či bolesti, ale který model auta je nemá?

Já a Fábie.

Osobně jsem „Fábku“, zejména tedy jedničkovou, nikdy moc nemusel. Nelíbí se mi její design – věc osobního vkusu. Taky z ní blbě vidím ven a ani mě moc nebaví ji řídit. Teda pardon, výjimky vnímám i zde. Kamarád měl svého času Škodu Fabii RS 1,9Tdi 96kW a to bylo vlastně super auto. Jelo to jak z praku, nežralo skoro nic, a když mě s ní jednou vezl pro moje porouchané Subaru do Německa, překvapilo mě i pohodlí na delší cestu. Když mi svoje RS půjčil, tak jsem měl úsměv od ucha k uchu a jediným limitem při blbnutí v zatáčkách byla přilnavost pneumatik. Fabia RS je podle mě velmi zábavné a zároveň i účelné denní auto. Pokud tedy jezdíte sami nebo max. ve dvou lidech.

Tím jsem se dostal k uvědomění „nezobecňovat“.

No jo, při psaní předchozích řádků jsem si uvědomil, jak je důležité posuzovat vše vždy individuálně a v souvislostech v dané chvíli. Pro někoho je v určitý moment optimální volba starší jedničková Fabia, klidně s motorem 1,2Htp, která mu bude pro jeho účely skvěle sloužit. Pro mě by zas mohla být zajímavá volba Fabia 3 s motorem 1,4 Tdi 77 kW o které teď píšu, protože mi už připadá jako „dospělé auto“. Jede moc pěkně = těch 77kW tam fakt cítím, i když je to tříválec a relativně nízký objem. Spotřebu má velmi nízkou a pohodlí pro jednoho až 4 lidi na velmi vysoké úrovni. Výbava z mého úhlu pohledu více než dostatečná.

Proč si jí tedy taky nekoupím?

Protože mě baví „jiná“ auta, než ta tzv. rozumná a obecně „mainstreamová“. Třeba 20 let starý Citroën C5 první generace na hydraulice s nájezdem přes 300tis.km, kterým aktuálně jezdím po republice. 🙂

Výsledek prověrky Fabie 3 1,4Tdi 77kW.

Celkově se nám s klientem líbila a odvezl si ji. Potvrdilo se měřením síly laku a kontrolou nosných částí, že nebyla havarovaná. Celková kontrola všech funkčností, jízdní zkouška a zvednutí na zvedáku neodhalily žádný problém.

Přeci jen měla nějakou chybu.

Méně závažné bylo objevení pár míst, kde se lehce loupal vrchní bezbarvý lak. Obecně to u základních nemetalických barev občas vídám. Záležitost je to čistě estetická, ale když se povrchový lak časem někde začne loupat více, nevypadá to hezky. Pro klienta tohle bylo přijatelné. Doporučil jsem opatrné jemné přebroušení těchto míst a zastříknutí nebo zaťukání stětečkem bezbarvým lakem. To by mohlo zpomalit nebo zastavit další loupání.

Chyba v diagnostice

Na diagnostice se nám ukázala chyba regulačního ventilu tlaku oleje. Zní to trochu děsivě, ale po konzultaci se zkušeným servisákem jsme  si potvrdili, že se to obecně u Tdíček stává a není to až takový problém. Čidlo se vymění a auto funguje bez problémů dál. Některá auta prý s touto chybou jezdí i bez výměny regulačního ventilu, ale to bych rozhodně neriskoval. Přeci jen jde o souvislost s mazáním motoru.

Sleva? Ano, jistě.

Na všechny nedostatky se podařilo domluvit velmi rozumnou slevu z ceny vozu.

Regulační ventil se tedy vymění a tahle Škoda Fabia by měla mít před sebou ještě mnoho najetých kilometrů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Objednávka služeb

Videoprůvodce koupí ojetiny