Hledáte SUV do 200 tisíc? Tohle je jehla v kupce sena.

Aleš Zich

Aleš Zich

Najít spolehlivé, menší SUV do 200 tisíc korun, které vydrží ještě několik let s minimálními náklady, je jako hledat jehlu v kupce sena. A přesně s tímhle úkolem za mnou přišli moji klienti. Chtěli auto mladší roku 2014, s nájezdem do 200 tisíc km, základní výbavou včetně klimatizace a ideálně s tažným zařízením.

Tak jsem do té kupky sena prostě skočil a tu jehlu vylovil ☺

Co se skrývá za podezřele nízkou cenou?

Při výběru vozů z inzerce jsem narazil na jednoho Dustera 1,6i z roku 2019, který měl lehce poškozený zadní blatník a dveře. Zaujal mne cenou výrazně pod 200 tisíc Kč, oprava karosérie by nebyla až tak náročná. Zjistil jsem si o něm bližší informace a vida – i autu z roku 2019 může ve výbavě chybět dnes už jinak v podstatě standardní klimatizace. Tím se vysvětlila až podivně nízká cena, protože auta bez klimy jsou dnes poměrně obtížně prodejná. Dnes už se prostě chceme mít možnost v parných dnech při cestách autem ochladit.

Které modely prošly sítem prvního výběru?

Po základní rešerši trhu jsme zúžili okruh hledání na 3 modely: Kia Sportage, Hyundai ix35 a Dacia Duster. Nejvíce možností skýtal po detailním průzkumu aktuální inzerce ojetin právě Duster, následovaný několika kusy ix35. Sportage se nám ve výběru objevilo jen 2x.

Když je cena až podezřele dobrá, čekej háček

Prvním favoritem byl Hyundai ix35 s naftovým motorem 1,7Crdi z roku 2014 a nájezdem jen mírně přes 100 tisíc km. Za cenu necelých 200 tisíc Kč to mně i klientům připadalo jako zajímavá možnost. Jenomže když jsem o něm zjišťoval bližší informace, ukázalo se, že auto mělo potíže se vstřikováním nafty a je čerstvě po opravě.

Toto jsou rizika, která svým klientům nedoporučuji, protože když by se něco dělo se vstřikováním nafty, může to být “noční můra” na vyřešení a hlavně slušná finanční díra. Není výjimkou, že za opravy vstřikování vydáte desítky tisíc Kč, řádově obvykle cca 40-80 tisíc Kč, když má vše být uděláno řádně.

I z těchto důvodů jsem do výběru zařadil spíše vozy s benzínovými atmosférickými motory.

Generálka motoru? Raději opatrně

Další přišla na řadu Kia Sportage 1,6Gdi s nájezdem cca 160 tisíc km. V ceně do 200 tisíc Kč to byl jediný takový kus v nabídce. I když neměl servisní knížku a byl z Itálie, klienti mu chtěli dát šanci. Jenomže tady byla opět po zjištění základních informací jasná stopka. Auto bylo čerstvě po generální opravě motoru.

To může být samozřejmě i výhoda. Ze své praxe však velmi dobře vím, že se může po několika najetých tisících kilometrech projevit nějaká chyba udělaná při montáži vedoucí klidně k opětovnému mechanickému kolapsu motoru. A to určitě většina lidí riskovat nechce.

Tadá, na scénu přijíždí “vítězná” Dacia Duster

Jestli čekáte nějaký super kus, tak Vás možná zklamu. Při parametrech, co jsme měli zadané, bylo jasné, že to o nějakých kompromisech bude. Jako třetí auto, které jsem klientům po jeho prověření finálně doporučil, byla tahle Dacia Duster 1,6i za necelých 180 tisíc Kč.

Základní data koupené Dacie Duster

  • rok výroby 2017
  • nájezd 140 tisíc km
  • po jedné majitelce
  • nebylo havarované ( kromě jedné výměny zadního nárazníku)
  • Servisní knížka nebyla k dispozici.

Za podstatné považuji i motorizaci, protože motor 1,6i co je v tomto Dusteru, je jeden z nejlepších benzínových motorů co znám. Pružný, úsporný a obvykle téměř absolutně spolehlivý.

Co odhalila detailní prohlídka?

Celkově je auto ve velmi slušné kondici a je na něm vidět, že mělo pravidelný servis. Zároveň i trochu těžší život, co se oťukávání laku týče. Na fotkách vidíte estetické nedostatky, které ale klientům nevadily.

Aktuálně má auto podle štítku v motoru krátce po servisu s výměnou oleje, což jsem si ověřil kapkovou zkouškou oleje.

Prohlídka na zvedáku zase ukázala nový střední i zadní díl výfuku.

Přední brzdy ve velmi slušném stavu, dobře použitelné letní pneumatiky.

Na co si tedy dát pozor?

Zjištěné konkrétní nedostatky:

Zhoršená účinnost předních tlumičů pérování. Sice by tlumiče asi ještě něco najely, ale jedná se o prvek aktivní bezpečnosti, kdy tlumiče zajišťují řádný kontakt kol s vozovkou a tím ovlivňují ovladatelnost vozu ve zhoršených podmínkách a mají přímý vliv na délku brzdné dráhy. Tady se tedy šetřit rozhodně nevyplatí.

Dále jsem objevil dvě povrchově orezlá místa na jednom z prahů.

Tohle jsme pečlivě s klienty zvažovali, protože koroze na prazích může být podstatný problém. Po důkladné prohlídce těchto míst a jejich okolí jsem zhodnotil, že se skutečně jedná o lokální “anomálii” a neměl by být problém toto vyřešit přebroušením těchto míst a následným nalakováním.

Dále jsem doporučil kontrolu a doplnění klimatizace.

Co bude potřeba po koupi vyřešit?

– Výměnu předních tlumičů pérování, cena obvyklá cca 7-12 tisíc Kč

– Nechat ošetřit povrchově orezlá místa na prahu, pravděpodobně záležitost několika tisíc Kč

– Kontrolu/doplnění klimatizace, obvykle cca 2-3tis.Kč

Na co se připravit výhledově:

– Počítat s možnou výměnou spojky, cena obvyklá cca 15-25 tisíc Kč

3 důvody, proč je tento Duster dobrý kup

  1. Spolehlivý motor – benzínová šestnáctistovka patří k nejspolehlivějším motorům na trhu, bez turba a složitých elektronických systémů náchylných k poruchám.
  2. Přijatelný nájezd – 140 tisíc km je pro tento typ auta teprve “zajetí”, s pravidelnou údržbou může bez problémů najet ještě jednou tolik.
  3. Celková ekonomika – i s potřebnými investicemi po koupi se auto vejde do ceny 200 tisíc Kč a má potenciál ještě dlouho a dobře klientům posloužit.

 

Tenhle Duster je za mě velmi dobrý kup. Co myslíte vy – máte s Dacií Duster nějaké zkušenosti? Nebo byste v této cenové kategorii doporučili jiné SUV?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Videoprůvodce koupí ojetiny

Nezávazná objednávka služeb