Duster, Octavia nebo Focus za 200 tis .Kč?

Aleš Zich

Aleš Zich

Aneb jaké se dá koupit spolehlivé auto nižší střední třídy kolem 200tis.Kč a jak jsme od Dacie Duster došli přes Škodu Octavii k Fordu Focus 🙂

Podobné zadání na jízdně zajímavé, spolehlivé auto, nejčastěji rodinné a tedy s karoserií kombi v ceně kolem 200 tis.Kč řešíme v Auto AZ s mnoha našimi klienty velmi často. Jeden z posledních případů mě inspiroval svou rozmanitostí k napsání tohoto článku. Vše proběhlo v rámci jednoho dne bez předchozí konzultace nebo přípravy s klientem.

Jak to tedy začalo.

Náš klient si vybral v inzerci ojetou Dacii Duster 1,5 dCi 4×4 z roku 2011 s nájezdem lehce přes 100 tis.km za 200 tis.Kč. A chtěl ji jet s námi rovnou zkontrolovat před koupí. Vypadalo to, že jiný model vozu ani nezvažuje. Tak jsme tedy jeli.

Teprve po prohlídce Dustera jsme totiž řešili, zda i nadále vybírat Dacii Duster nebo třeba Škodu Octavii z roku cca 2011 – 2012 s motorem 1,6 Tdi 4×4 nebo ještě něco jiného. I o tom, že jsme nakonec vybrali pěkný Ford Focus kombi z roku 2012 s motorem 1,6 Tdci a najetými cca 120 tis.km bude tento článek.

První byla Dacia Duster 1,5 dCi 4×4

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Začnu modelem Dacia Duster stejně jako začal tento zajímavý výběr s naším klientem. Tohle auto je poměrně oblíbené a za dobu co se prodává si získalo i slušnou pověst jako spolehlivá ojetina. Mohu s tím v podstatě souhlasit, ale celkový dojem z ojetých Dusterů s nájezdy přes 100 tis.km nebývá z mého pohledu příliš příznivý. Je ale zároveň pravdou, že auta fungují obvykle bez větších technických problémů. A to zejména s benzinovými motory. Bývají však interiérově dost opotřebená, rozvrzaná apod. Naftové motory 1,5 dCi nejsou také zrovna vzorem spolehlivosti ani kultivovanosti chodu. Z mého pohledu to je zajímavé auto na kratší pojížďky kolem vesnice. na občasný výlet do těžšího terénu, na lesní cestu apod.. V tom je Duster s pohonem 4×4 zajímavý. Jezdit s ním však častěji delší trasy po dálnici, což byl případ i našeho klienta, by nebylo moc „na pohodu“.  Navíc jsme přijeli k autu po prvním majiteli, které mělo být podle popisu provozováno jen na delší trasy, ale přitom bylo evidentně používáno stavebníky. Po krátké prohlídce a zkušební jízdě bylo jasné, že tenhle vůz to nebude.

Při následné poradě co dělat dál jsme se s klientem shodli, že bude potřeba zvolit jiný druh auta než je Dacia Duster. Na delší trasy převážně po dálnici zcela jistě.

Co třeba Škoda Octavia II 1,6 Tdi kombi?skoda_octavia_ii_fl_kombi_rada_aut

Jako další možnost jsme zvažovali Škodu Octavia druhé generace po faceliftu. Nyní v listopadu 2016 se dá koupit Škoda Octavia II 1,6 Tdi s manuální převodovkou z let 2011-2012 a nájezdem kolem 100 – 150 tis.km zhruba za 190-220 tis.Kč. A to s pohonem přední nápravy. Pokud bychom chtěli Octavii s pohonem 4×4, tak bude cena o cca 40-50 tis.Kč vyšší. A zároveň výběr aut mnohem menší. Pěkné auto se na trhu určitě vybrat dá a nebylo by o moc dražší než prvně uvažovaný Duster. Pěkný Duster 4×4 se klidně prodává za 220 – 250 tis.Kč také. S tímto klientem jsme se nakonec shodli, že pohon 4×4 by byl sice příjemný, ale nepotřebuje ho. Výhoda je, že pokud pohon všech kol 4×4 chcete nebo potřebujete, Škoda Octavia ho nabízí.

Je Octavia II spolehlivá a na co si dát pozor?

A naše zkušenosti s ojetými Octaviemi 1,6 Tdi? Převážně pozitivní. Auta obvykle fungují bez větších potíží či servisních zásahů i při nájezdech blížících se 200 tis.km. Reálná dlouhodobá spotřeba těchto vozidel bývá podle stylu jízdy kolem 4,8 – 5,5 l/100 km. To je zajímavé, co říkáte? Pozornost při koupi ojeté naftové Octavie 1,6 Tdi je potřeba zaměřit zejména na stav vstřikovačů nafty, EGR ventilu, turbodmychadla a celkovou mechanickou kondici auta. Při nájezdu nad 120 tis.km je téměř vždy hlučnější dvouhmotový setrvačník. Obvykle bývá jen slyšet – bez vibračních nebo jiných rušivých projevů za jízdy. Vyměnit setrvačník za nový ve většině případů stačí až s výměnou spojkové sady. To nejčastěji nastává při nájezdu 180 – 250 tis.km. a znamená to náklady 25-30 tis.Kč za materiál i práci.

Porovnali jsme to s Fordem Focus 1,6 Tdci kombi mk3

ford_focus_mk3_kombi

Procházeli jsme možné kandidáty z řad Octavií, když jsem vznesl otázku: „a když nepotřebujete pohon 4×4, tak co třeba Ford Focus 1,6 Tdci mk3“? Koukli jsme se tedy obratem na inzeráty a zjistili, že Focusy srovnatelné s Octaviemi se nabízejí v průměru o 20 tis. Kč levněji. Konkrétně jsme objevili u spolehlivého prodejce ojetý Ford Focus kombi z roku 2012 s nájezdem 120 tis.km, plným doloženým servisem za příjemnou cenu 189 tis.Kč. Nejbližší obdobná Octavia byla z roku 2011 za cenu 199 tis.Kč. Jeli jsme se tedy podívat nakonec na tohoto Focuse, který byl jedním ze tří v tu chvíli vhodných kandidátů. Focus potvrdil to, co při prověrkách ojetých Fordů s nájezdy lehce nad 100 tis.km vídám často. Celé auto fungovalo bez náznaků závad a mělo potenciál ještě dlouho a spolehlivě sloužit bez větších oprav či investic. Při nákupu ojetého Fordu Focus s naftovým motorem 1,6 Tdci je potřeba prověřit kromě celkového stavu vozu a jeho historie to samé, co jsem zmiňoval už u Octavie 1,6 Tdi.

Co při prohlídce ojetiny hlavně zkontrolovat..

U motoru tedy zejména stav vstřikovačů nafty, turba, EGR ventilu, celé mechaniky motoru, stav spojky včetně dvouhmotového setrvačníku. „Dvouhmota“ zde však obvykle nebývá hlučná ani při nájezdech nad 150 tis.km. U ojetých Fordů trochu častěji než u jiných vozů zjišťujeme při jejich kontrolách před koupí nefunkční klimatizaci. Obvykle vlivem nějaké netěsnosti v systému. Pozor aby to nebyl kompresor klimatizace. To je téměř nejdražší možná porucha klimy, výměna kompresoru včetně práce stojí kolem 12-15 tis.Kč. Zkontrolujte tedy vždy funkčnost klimatizace. Jde to i v zimě – kontrolou teploty trubek od klimatizace při sepnutém kompresoru v motorovém prostoru auta. Pozor však na točící se části v motoru, hrozí zde riziko možného zachycení a následného úrazu. Proto by toto měl raději kontrolovat někdo zkušený kdo ví co dělá.

A co byste zvolili Vy?

Zvolili byste za cenu kolem 200 tis.Kč ojetý vůz Dacia Duster, Škoda Octavia nebo Ford Focus? A co třeba Peugeot 308 1,6 Hdi SW?

One Response

  1. Odjezdil jsem dva Focusy a dve Octavie. U prvni Octavie 2009 pri 70000km jsem resil podvozek, vule, hlucnost, klima kompresor, sla pryc, u druhe 2015 pri 10000km poruchy elektroniky, nerovnomerny chod motoru , vibrace. Obe diesel. Do 268000km jsem dojezdil focusa 99 benzin. Resil jsem deravy chladic klimatizace, rucni brzdu, deravy vyfuk, spotrebu oleje, nedolil jsem olej a zadrel ho. Druheho Focuse mam 246000km diesel 2012. Vse puvodni, pouze zase chladic klimatizace. Chod motoru tichy bez vibraci. Za me focus.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Objednávka služeb

Videoprůvodce koupí ojetiny