10 hlavních zásad při koupi ojetiny

10 rad: Jak se vyhnout problémům při koupi ojetého auta?

Důležité je zachovat si klid a jasný úsudek po celou dobu nákupu. Sledujte své myšlenky, použijte dosavadní zkušenosti a sledujte své pocity z vozu i z prodávajícího s nadhledem. A v optimálním případě si vemte s sebou nezávislého odborníka.
10-tipu
My říkáme, že u ojetiny je potřeba pečlivě zkontrolovat zejména následující:

  1. NECHTE SI FINANČNÍ REZERVU

    U ojetého vozu je minimálně dobré provést po koupi základní prohlídku v servisu. Nejlepší variantou je POSOUZENÍ STAVU OJETINY odborníkem ještě PŘED KOUPÍ. Pokud vám ojetý automobil odborník předem neprověří, pravděpodobně narazíte na věci, které bude třeba opravit a Vy jste se o nich před koupí nedozvěděli. Při prodeji vám v autobazaru mohou tvrdit, že ojetý automobil žádné investice nebude dlouho potřebovat, to je však potřeba brát s velkou rezervou! Důležitým úkolem odborníka při prohlídce vozu před koupí je právě ODHAD VÝŠE POČÁTEČNÍCH INVESTIC do kupovaného ojetého vozu. Znáte tak předpokládané investice do oprav a údržby ojetého vozu předem. Je to rozhodně lepší, než se o nich dozvědět až po koupi a být nepříjemně překvapeni.

    Příklady: výměna spojky u běžného moderního automobilu může vyjít na cca 20-30tis.Kč, často bývá také třeba vyměnit brzdové kotouče a rozvody motoru. Když si tohle všechno sečtete, může se nepředpokládaný výdaj po koupi ojetého auta vyšplhat na podstatných 40-50tis.Kč. A to stále ještě nepočítáme to nejběžnější, že je po koupi ojetiny dobré vyměnit motorový olej a další náležitosti, které souvisí s technickým stavem vozu a servisními intervaly.

  2. OVĚŘTE SI TELEFONICKY, ŽE VYBRANÝ VŮZ V BAZARU SKUTEČNĚ JE

    Doporučujeme do bazaru předem zavolat a ověřit si, že vybraný vůz na místě mají k dispozici a je volný k prodeji. Zejména větší bazary často inzerují vozy již týden či déle prodané, případně mají mnoho vozů závazně rezervovaných. V inzerátech nic takového neuvádějí, spoléhají na to, že když už u nich budete, vyberete si třeba vůz jiný.

  3. ZKONTROLUJTE FAKTA Z INZERÁTU

    Po příchodu do bazaru začněte kontrolou shody hlavních údajů uváděných o vozidle v inzerátu se skutečností. Někdy se liší uváděné prvky výbavy, jako např. přítomnost protiprokluzového systému, počet airbagů a další důležitá fakta. Setkali jsme se již i s tím, že nám byl bez upozornění předveden jiný ojetý automobil, než byl inzerován. Vypadal stejně, měl podobnou výbavu a stejnou barvu, „pouze“ měl najeto o pár desítek tisíc kilometrů navíc a chyběly mu některé prvky výbavy.

  4. AUTO SI POŘÁDNĚ PROHLÉDNĚTE

    Pokračujte vizuální prohlídkou ojetého vozu zvenku i zevnitř. Je třeba porovnat stejnost barevných odstínů laku jednotlivých částí karoserie, což obvykle dokáže i laik. Zkontrolujte správné lícování spár. To je již záležitost pro cvičené oko. S tímto úkonem souvisí i kontrola původnosti uchycení jednotlivých karosářských dílů ke skeletu karoserie. Tuto skutečnost posoudí lépe někdo, kdo viděl v minulosti více původních, ale i opravovaných vozů a dokáže kvalifikovaně porovnávat. Stav interiéru napoví, jak o auto předchozí majitel pečoval. Z jeho stavu lze také usuzovat na počet najetých kilometrů. Po ukončení celkové prohlídky ojetého vozu dokážeme odhadnout počet ujetých kilometrů a stanovit, zda je údaj na tachometru konkrétního ojetého vozidla reálný. S vozidly s deklarovanými 130tis.km, které mají ve skutečnosti najeto 200tis.km i více, se na trhu můžete setkat snadno.

  5. PROVĚŘTE NOSNÉ ČÁSTI KAROSERIE

    Prohlédněte všechny nosné části karoserie, kterými jsou zejména přední nosníky, podběhy, prahy, střecha. I bez větší zkušenosti můžete zachytit zjevné deformace nebo stopy po opravě na viditelných místech těchto částí. Často jsou však stopy po opravách ve specifických místech běžnému pohledu nedostupné. Navíc se u různých modelů automobilů kritická místa liší. I laik tedy při pečlivé prohlídce může v některých případech odhalit, že se s nabízeným ojetým vozem něco dělo, ale s jistotou to nejlépe pozná zkušený odborník. Běžně se setkáváme s ojetými vozy deklarovanými za nebourané nebo lehce „ťuknuté“ a přitom jsou po středně těžké nebo i těžké havárii.

  6. NASTARTUJTE MOTOR ZA STUDENA

    NASTARTUJTE si ojetinu, KDYŽ JE úplně STUDENÁ. Pozorně sledujte zvukový projev a co se děje za autem u výfuku. Dnešní motory by měly jít hladce a bez tzv. hádání hned od nastartování. Opakujte několikrát startování i s ohřátým motorem. Zde se hodí zkušenost, protože je třeba zejména porovnávat s jinými srovnatelnými motory. U ojetin se setkáváme s motory, které mají např. vadné vstřikovače nafty nebo jeví známky vysokého mechanického opotřebení a přitom jsou vydávány za bezvadné.

  7. AUTEM SE PROJEĎTE

    ZCELA ZÁSADNÍ je JÍZDNÍ ZKOUŠKA. Sledujte pozorně teplotu motoru. Je to jeden z parametrů, který můžete snadno zkontrolovat sami. Ručička teploměru by neměla po dosažení provozní teploty motoru výrazně stoupat nebo klesat a měla by být na 80-90°C. Dále je třeba se soustředit na veškeré klepání, vibrace, vůle v řízení, hukot ložisek apod. Vadné ložisko v kole nebo vůle na nápravě jsou běžnými závadami nabízených ojetin. Rozlišit, co který zvuk či projev znamená chce zkušenost. Je třeba hodnotit směrovou stabilitu a správnou účinnost brzd včetně funkce ABS. Vadná geometrie kol v kombinaci se zhoršenou funkcí tlumičů může mít za následek výrazně zhoršenou ovladatelnost vozu se všemi jejími závažnými důsledky.

  8. PROHLÉDNĚTE SI AUTO ZESPODU

    Prohlédněte si VŽDY ojetý AUTOMOBIL ZESPODU. Stupeň koroze výfuku zhodnotíte lehce sami. Zásadně důležitý je stav uložení náprav a jejich jednotlivých součástí. Zkušenému člověku prohlídka těchto částí napoví mnohé o skutečném počtu ujetých kilometrů nebo také kde ojetina nejčastěji jezdila. Případné úniky oleje jsou různě závažné. Obecně by olej samozřejmě neměl unikat vůbec, ale u bazarových vozů s nájezdem přes 100tis.km je drobný únik oleje na různých místech běžný. Je nutné rozlišit z které části motoru, či převodovky olej uniká a o jak závažnou závadu se jedná, případně kolik může stát její odstranění. Například zdánlivě nezávažný únik oleje z řízení může znamenat nutnost jeho výměny, která bývá poměrně nákladná.

  9. ZKONTROLUJTE VIN KÓD

    Zkontrolujte VIN kód, neboli výrobní číslo vozidla. Bývá umístěno pod čelním sklem a zároveň je vyraženo přímo do karoserie. Obvykle bývá na předním podběhu nebo na podlaze v prostoru pro cestující. Zkontrolujte zda se shoduje s technickým průkazem a výrobním štítkem. Odborník dokáže posoudit, zda není podezření na manipulaci s identifikátory ojetého vozidla. Pokud takové podezření vznikne, je lepší od koupě takového ojetého automobilu upustit nebo ho nechat v tomto směru důkladně prověřit například pomocí služby Vintest společnosti Cebia.

  10. PROJDĚTE DOKUMENTY K AUTU

    Projděte si dokumentaci k vozidlu, zejména servisní knížku. Většina ojetých vozidel nabízených v dnešní době autobazary má deklarovanou servisní knížku. Běžně se setkáváme s případy, kdy je sice servisní knížka u ojetiny přiložena, ale není vyplněna řádně nebo vůbec. Taková servisní knížka je pak k ničemu. Zjistěte v takovém případě, proč nebyla řádně vedena. Obvykle dokážeme odhadnout, zda se jedná o opomenutí, běžnou nedokonalost nebo o záměrnou manipulaci s údaji o ojetém autě.

  11. A PROTO JE ZDE BOD ČÍSLO 11:

    V současnosti vykazuje mnoho ojetých vozů určených k prodeji závažné technické i jiné nedostatky, o nichž se kupující při běžné prohlídce v autobazaru nebo na ulici obvykle nedozví. Předejít neplánovaným problémům a nepříjemnostem po koupi abyste koupili ojeté auto se znalostí jeho skutečného stavu lze pomocí kontroly ojetého vozu nezávislým odborníkem.

    Doporučujeme Vám proto přizvat si před nákupem ojetiny odborníka třeba z Auto AZ Consulting!

Zatím žádné komentáře.

Napsat komentář